Tempomat

Je zařízení, které udržuje rychlost vozu zvolenou řidičem bez ohledu na to, zda vůz jede rovně, stoupá, či klesá. Řidič musí rozjet auto na požadovanou rychlost, zapnout tempomat a o nic dále se starat nemusí. Tempomat si zjistí rychlost vozu a přizpůsobuje jí řízení motoru, případně chování automatické převodovky. Všechny tempomaty se samy vypnou, když řidič sešlápne pedál brzdy nebo spojky.

Části tempomatu

  • řídící jednotka – jsou k ní připojeny veškerá čidla, regulátor i ovladač.
  • regulátor mechanický – podtlakový (ovládaného podtlakem z motoru a elektronikou), nebo elektronický (obsahuje servomotor) regulátor pomocí táhla ovládá škrticí klapku motoru – tím přidává/ubírá “plyn”
  • regulátor elektronický – je součástí řídící jednotky. Ovládá motor pomocí vestavěného krokového motoru škrticí klapky, kdy není škrticí klapka ovládána táhlem z plynového pedálu
  • snímač polohy brzdového pedálu – při jeho sešlápnutí trvale odpojí tempomat z činnosti – je potřeba ho znovu spustit
  • snímač polohy pedálu spojky – při jeho sešlápnutí odpojí tempomat z činnosti, aby nebyl motor “vytočen” do vysokých otáček naprázdno
  • snímač rychlosti vozidla – tato rychlost je porovnávána s nastavenou a poté regulována